ترانکینگ چیست و چه تفاوتی با داکت دارد؟

چکیده‌ای از مطالب

شبکه‌کارها واژه ترانکینگ را بارها شنیده‌اند و قیمت ترانکینگ سوپیتا برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. از نظر تجربی تفاوت ترانکینگ با داکت را می‌دانند، به طور کلی، تراکینگ در ارتباط با جمع‌آوری داده‌ها و پیگیری فعالیت‌ها برای تحلیل استفاده می‌شود، در حالی که داکت مسیری است که اطلاعات یا داده‌ها از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌شوند.

ترانکینگ چیست؟

ما تفاوت ترانکینگ و داکت را خواهیم گفت اما در ابتدا باید تعریف درستی از هر دو واژه وجود داشته باشد. هرجا صحبت از ترانکینگ است باید بدانیم که نام دیگر آن ترانک بوده و شاید به‌صورت خلاصه از این واژه استفاده می شود. ترانک‌ها مجموعه‌ای از محفظه‌های دربسته هستند. در این مجموعه، کانال‌های مختلف و یک سری متعلقات نیز وجود دارد که بهم وابسته هستند. محفظه ترانک‌ها معمولاً از جنس پی‌وی‌سی ساخته می‌شود اما به‌هر صورت می‌بایست جنسی استفاده شود که در برابر آب و حریق مقاومت بالایی داشته باشد.

ترانکینگ‌ها در واقع به‌وجود آورنده فضای لازم برای حرکت کابل‌ها هستند و کابل‌ها از داخل این فضا عبور داده می‌شوند. کابل‌ها قرار است به مقصد مشخصی برسند.

تا به اینجای کار تعریف درستی از ترانک‌ها در ذهن ما ایجاد شد و تا حدودی می‌توان حدس زد که از ترانک‌ها در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود از کاربردهای دیگر این محفظه‌ها در سیم‌کشی‌های برق، شبکه‌های کامپیوتری و همین‌طور تلفن سانترال است. هر‌جا که صحبت از تجمع کابل باشد، ترانک یک عنصر ضروری است.

آموزش نصب ترانکینگ

برای نصب و کار با ترانکینگ حتما باید آموزش‌ها لازم را دیده باشید نه اینکه استفاده از این وسیله بسیار سخت باشد، بلکه عدم آشنایی با کار با این وسیله ممکن است، آسیب‌هایی را بعدا به‌وجود آورد. در این فیلم به شرح مفصل نحوه نصب ترانکینگ پرداخته‌ایم.


انواع ترانکینگ

ترانکینگ‌ها معمولاً به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

1-    ترانکینگ دیواری: در صورتی که نیاز به ترانک برای ساختمان‌های مسکونی و اداری و تجاری باشد این گزینه مناسب است.

2-    ترانکینگ دفنی: در صورتی که قرار باشد ترانک به‌شکل توکار استفاده شود و یا زیر کفی کاذب قرار بگیرد از ترانک دفنی استفاده می‌شود. ترانک‌های دفنی برای سیستم‌های برق فشار قوی و فشار ضعیف استفاده می‌شوند اما در شبکه و تلفن نیز قابل استفاده هستند.

3-    ترانکینگ ستونی: نوع سوم از ترانک‌ها هستند که برای محیط‌های آموزشی گزینه خوبی هستند و در محیط‌های اداری نیز قابل اجرا هستند.

 

داکت چیست؟

حالا که تا حد زیادی ترانکینگ را شناختیم نوبت به آشنایی با انواع داکت و کاربردهای آن است. داکت‌ها نوعی کانال پلاستیکی هستند که برای عبور کابل استفاده می‌شود. در واقع یک کانال پلاستیکی درب‌دار که از کابل‌ها نگهداری می‌کند و باعث انتقال آن‌ها می‌شود.

داکت‌ها یک مسیر اختصاصی برای سیم‌کشی در محیط‌های مسقف هستند. معمولاً چندین سایز برای داکت‌ها عرضه شده است. داکت به‌صورتی طراحی شده است که آب به داخل آن نفوذ می‌کند در محیط‌هایی که رطوبت زیادی دارند معمولاً دچار رطوبت می‌شوند.

انواع مختلف داکت:

1-    داکت ساده: این داکت‌ها معمولاً برای ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری تولید شده‌اند. این داکت‌ها به شکل پشت‌ساده یا پشت‌چسب‌دار موجود می‌باشند.

2-    داکت شیاردار: در صورتی که نیاز به اجرای داکت برای تابلوهای فشار قوی باشد می‌بایست از داکت‌هایی استفاده کرد که قابلیت قفل شدگی دارند این داکت‌ها با‌عنوان شیاردار عرض می‌شوند.

3-    داکت‌های پارتیشن دار: در جدیدترین مدل از داکت‌ها، دیوارهای جداکنندگی اعمال شده است که پارتیشن بندی لازم را دارا می‌باشند. به‌طور‌کلی برای دو نوع سیم یا کابل مختلف بدون ایجاد نویز اجرا می‌شوند.

4-    داکت قرنیزی: این سبک از داکت‌ها معمولاً به جای قرنیز استفاده می‌شوند. این داکت‌ها طوری طراحی شده‌اند که هم‌زمان شرایط عبور سیم و کابل از آن‌ها وجود دارد.

5-    داکت کف خواب: این مدل از داکت‌ها که به اسم زمینی نیز شناخته می‌شوند روی زمین قرار می‌گیرند و در بخش داخلی مقدار محدودی پارتیشن دارند.

6-     داکت لوله: در سیستم‌های گرمایشی در کف ساختمان‌ها وجود دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

احتمالاً می‌پرسید ترانکینگ و داکت سوپیتا هر دو برای عبور کابل‌ها هستند و قرار است از آن محافظت کنند پس تفاوت چیست؟

 بخش بعدی تفاوت ترانک و داکت را مشخص کرده است.

تفاوت ترانکینگ و داکت

بگذارید پیش از اینکه تفاوت ترانک و داکت را لیست کنیم به نکته‌ای اشاره کنیم: داکت‌ها معمولاً کانال پلاستیکی هستند که در کنار ترانک‌ها اجرا می‌شوند و برای محیط‌های مسقف دیده می‌شوند. حال تفاوت ترانک و داکت:

1-    اندازه: فرض کنید که قرار است که توزیع کابل برق در حجم زیاد صورت بگیرد در این صورت داکت هیچ فایده‌ای ندارد و مدیریت راحت ترانک‌ها سبب می‌شود تا ترانکینگ گزینه بهتری باشد. بنابراین تغییر اندازه یعنی وسعت ترانک‌ها بسیار بیشتر از داکت است. به زبانی ساده‌تر، داکت‌ها برای فضای‌کاری محدود استفاده می‌شوند.

2-    مقاومت: جنس به کار رفته برای محفظه ترانک‌ها به نسبت لایه پلاستیکی داکت بسیار قوی‌تر است. ترانک‌ها به صورت نسوز و ضد‌آب طراحی می‌شوند اما معمولاً چنین ویژگی برای داکت‌ها دیده نمی‌شود. ترانک‌ها از دمای منفی 15 تا مثبت 60 درجه سانتی‌گراد را پوشش می‌دهد در صورت داکت در این دما عملاً کارایی خود را از دست می‌دهد.

3-    نصب: اگر بخواهیم مهم‌ترین مزیت ترانک نسبت‌به داکت را بررسی کنیم، نصب آن است. از ترانک‌ها می‌توان برای پریز برق، تلفن و کلیدهای مخصوص استفاده کرد و همین‌طور برای پریز شبکه نیز مناسب هستند. در‌واقع در چنین نصبی، زیر‌ساخت به صورت یکپارچه و کاربردی است اما سایز داکت به‌قدری کوچک است که عملاً چنین جریانی برای آن قابل اجرا نیست.

4-    قیمت: هرچقدر از خوبی‌های ترانکینگ بگوییم، نمی‌توان منکر قیمت چند برابری ترانک نسبت به داکت شد. بررسی‌ها اینطور نشان داده است که قیمت هر متر ترانک در حدود 4 برابر هر متر داکت است و البته که نیاز است هزینه نصب و راه اندازی زیرساخت نیز ارزیابی شود.

5-    پیاده سازی و نصب: داکت‌ها نصب راحت‌تری دارند، نیاز به زیرسازی خاصی ندارند و قیمت اجرای داکت‌ها نیز ارزان‌تر است بنابراین اگر مشخص شد که کابل‌کشی محدودی نیاز است داکت از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه تر از ترانک است.

6-     اتصالات: داکت‌ها معمولاً اتصالات خاصی ندارند این در حالی است که هر برند از ترانک، یک سری قطعات وابسته را ارائه می‌کند که کارایی ترانک‌ها را بیشتر می‌کند و سبب قدرت بهتر آن می‌شود.

دلیل برتری ترانکینگ به داکت

مزایای ترانکینگ مشخص کرده است که در مقایسه با داکت عملکرد بهتری از خود خواهد داشت. ماژولار بودن و انعطاف‌پذیری ترانکینگ بسیار زیاد است به‌طوری که شرایط تغییر تعداد و مکان برای این گزینه بسیار بالا است، بسیار راحت اجرا می‌شود.

مدیریت بهتر: معمولاً نحوه عبور کابل از داخل ترانک‌ها به نسبت داکت‌ها بهتر است و فضای تمیزتری ایجاد می‌کند.

تنوع رنگ: در صورتی که دکوراسیون برای شما اهمیت زیادی داشته باشد می‌توانید از ترانک با رنگ دلخواه استفاده کنید این محصول با خلاقیت بالایی تولید شده است.

سیم کشی همزمان: بارها دیده شده که در یک ساختمان نیاز به سیم‌کشی موازی و همزمان سیستم برق، شبکه‌های کامپیوتری و سیستم تلفن است، که ترانکینگ این کار را به خوبی انجام می‌دهد و گزینه بسیار عالی است.

پارتیشن بندی دقیق: در صورتی که سیم‌کشی به‌صورت مشترک صورت بگیرد زمانی که کابل‌ها افزایش پیدا کنند، پیچیدگی کار بیشتر شده و به این ترتیب نیاز به پارتیشن‌بندی گسترده‌ای است، در این صورت ترانکینگ گزینه بهتری هستند چون از تداخل جلوگیری می‌کنند.

ترانکینگ مهمترین بخش در اتصالات شبکه

شبکه‌کارها می‌دانند که وقتی حجم کابل بیشتر و بیشتر شود، نظم به حداقل می‌رسد به‌طوری که کابل‌ها از دسترس خارج شده و نظم مشخصی برای آن دیده نمی‌شود. ترانکینگ در این زمینه یک کمک‌کننده قوی است به‌طوری که می‌تواند حجم بالایی از کابل‌ها را بپوشاند و محیط را زیباتر نماید. ترانک سبب می‌شود که کابل‌ها مرتب‌تر باشند و از صدمه فیزیکی احتمالی نیز جلوگیری می‌شود. از سوی دیگر ترانک کمک می‌کند تا هر نوع فشار به حداقل برسد.

ترانکینگ یک تیر و چند نشان!

با بررسی ترانکینگ و تفاوت آن با داکت مشخص شد که ترانک‌ها چقدر در زیرسازی کابل کشی تاثیرگذار هستند به‌طور کلی ترانک‌ها موقعیت پارتیشن قوی‌تری دارند و حتی از ایجاد نویز نیز جلوگیری می‌کنند و شبکه در بستری سالم‌تر در جریان خواهد بود.

در خرید یا انتخاب ترانک باید محیط پروژه و شرایط احتمالی در آینده پیش‌بینی شود و همین‌طور هزینه و نوع کاربری نیز سنجیده شود. گاه داکت‌ها گزینه قابل‌قبولی هستند و گاه نیاز اساسی به ترانک‌ها است بنابراین هیچ نسخه یکسانی را نمی‌توان برای همه پروژه‌ها پیچید.

در خرید ترانک‌ها به بدنه، پارتیشن، مسدودکننده، قطعه اتصال، زاویه داخلی و خارجی و سه‌راهی دقت شود، همین‌طور درب ترانک نیز مورد بررسی قرار بگیرد. هوشمندانه انتخاب کنید. در مطلب دیگری در خصوص مزیت باکس کف خواب اشاره کرده‌ایم که می‌توانید با بررسی آن اطلاعات کاملی بدست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *