تجهیزات برق وشبکه

عمر مفید تجهیزات شبکه چقدر است؟

چکیده‌ای از مطالب

دنیای ارتباطات و فناوری وابستگی بسیار زیادی به امکانات و خرید تجهیزات شبکه سوپیتا دارد از این رو افزایش عمر مفید تجهیزات شبکه یک دغدغه جهانی به حساب می آید. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی نمی توان برای تجهیزات شبکه عمر مفید بالایی در نظر گرفت اما بدون شک مراقبت ها و به روز رسانی های مستمر می تواند به طولانی شدن عمر مفید آنها کمک شایانی کند.

خرید ترانکینگ از لاله زار با دوامی فوق العاده

بررسی عمر مفید تجهیزات شبکه

تجهیزات شبکه ای دارای قیمت بالا و عمر کوتاهی هستند. کارشناسان و متخصصان این حوزه حداکثر عمر مفید تجهیزات شبکه  را شش ماه پیش بینی کرده اند. اما با توجه به نوع نگهداری و نوع تجهیزات می توان این بازه زمانی را تغییر داد. به طور مثال با نگهداری اصولی سوئیچ می توان عمر مفید آن را از 3 سال به 10 سال ارتقا داد.

 منسوخ و قدیمی شدن تجهیزات شبکه نه تنها می تواند با خرابی های مداوم عملکرد شبکه را مختل کند بلکه منجر به عقب افتادن کل سازمان از تکنولوژی های روز دنیا می شود زیرا همانگونه که گفته شد امکانات شبکه به صورت ماهانه در حال پیشرفت و ترقی است. از این رو توصیه می شود که تجهیزات قبل از خراب شدن کامل تعویض شوند زیرا این امر علاوه بر ارتقای عملکرد شبکه،  بار مالی کمتری در پی خواهد داشت.

قیمت-تجهیزات-شبکه

آموزش تجهیزات شبکه

فارغ از عمر مفید تجهیزات شبکه، برای تمامی تجهیزات شبکه و کاربرد آن ها چرخه عمری در نظر گرفته شده است که بر اساس آن می توان زمان لازم برای تعویض ساختار شبکه را پیش بینی کرد:

  1. تجهیزات فعلی (Current equipment): این تجهیزات در دسته تجهیزات به روزی که همچنان توسط سازندگان عرضه می شوند، قرار دارند. نرم افزار و سیستم عامل این تجهیزات قابلیت به روز رسانی را دارند. 
  2. تجهیزات فرسوده (Aging equipment): در این مرحله عمر مفید تجهیزات شبکه تقریبا به پایان رسیده است. در واقع اگرچه تجهیزات شبکه همچنان قابل استفاده هستند اما کارایی و عملکرد آنها بسیار پایین است. همچنین بسیاری از بخش های آن با خراب شدن دائمی منجر به ایجاد اختلال در عملکرد شبکه می شود. بهتر است در این مرحله تجهیزات شبکه تعویض شود زیرا هزینه ای که برای تعویض شبکه صرف می شود در مقام مقایسه نسبت به هزینه تعمیر آن پایین تر است. 
  3. تجهیزات منسوخ (Obsolete equipment): این تجهیزات دیگر توسط هیچ سازمانی پشتیبانی نمی شوند. همچنین نرم افزارها و سیستم عامل به کار رفته در آنها به هیچ عنوان قابلیت به روز رسانی ندارند. وجود این قبیل تجهیزات در یک سازمان، مستلزم داشتن نیروهای فنی زبده و آماده به خدمت است زیرا در هر لحظه امکان بروز مشکل فنی وجود دارد.

خرید داکت و مزایای استفاده از داکت

مزایای ارتقای تجهیزات شبکه

ارتقای تجهیزات شبکه به افزایش عمر مفید آنها کمک بسیاری می کند. از طرف دیگر ارتقای آنها با محاسنی به شرح زیر همراه است:

  1. با توجه به افزایش جرایم سایبری حفظ امنیت تجهیزات شبکه از اهمیت بسیاری برخوردار است. با ارتقای تجهیزات شبکه می توان میزان امنیت کل شبکه را افزایش داد.
  2. برای دسترسی داشتن به پهنای باند و سرعت بالای WiFi داشتن شبکه ای به روز الزامی است. با ارتقای شبکه می توان به سرعت بالای اینترنت دسترسی پیدا کرد.
  3. ارتباط در شبکه به وسیله کانکتورها و کابل ها صورت می گیرد. از طرفی سرعت شبکه وابسته به کیفیت بالای اتصالات است. با ارتقای شبکه می توان از امکانات کابل ها و کانکتورهای باکیفیت بهره برد.

در نهایت باید گفت در جهت افزایش عمر مفید تجهیزات شبکه بهتر است که یک برنامه زمانبندی برای تعویض تجهیزات مختلف و به روز رسانی آنها در نظر گرفته شود. این امر علاوه بر به روز نگه داشتن تجهیزات با کاهش بار مالی همراه است زیرا تعویض تمامی تجهیزات در یک بازه زمانی بسیار گران تمام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *