تجهیزات پسیو شبکه چیست و اتصالات مهم آن ها کدامند؟

چکیده‌ای از مطالب

در شبکه‌های کامپیوتری معمولاً دو دسته تجهیزات وجود دارد، تجهیزات پسیو شبکه و تجهیزات اکتیو که هر یک دارای شرایط خاص مربوط به خود هستند. تجهیزات پسیو شبکه مربوط به ابزارها و تجهیزاتی است که وابسته به جریان برق نیستند و یا نیازی به جریان برق ندارند. در واقع قطعاتی که هیچ نقشی در تولید و تقویت سیگنال‌ها ندارند. تجهیزات اکتیو دقیقاً برعکس بوده و مربوط به تولید و هدایت و تقویت سیگنال‌ها هستند.

تجهیزات پسیو شبکه شامل چیست؟

تجهیزات پسیو شبکه به تجهیزاتی گفته می‌شود که توانایی تولید سیگنال‌های الکتریکی را ندارند و فقط نقش منتقل کننده را ایفا می‌کنند و شرایط جابجایی دارند. به طور کلی پسیو شرایط غیر فعالی دارد و در مقابل اکتیو قرار می‌گیرد.

تجهیزات پسیو شبکه بسیار مهم هستند و نقش زیرساختی را ایفا می‌کنند. تجهیزات پسیو نقش مهمی در ثبات و افزایش و کیفیت و بهره‌وری شبکه دارد اما روی داده‌های شبکه اثر نمی‌گذارد. از سوی دیگر برای سرعت و پایداری و توسعه شبکه نیز تاثیرگذار هستند. معمولاً وقتی صحبت از تجهیزات پسیو شبکه است یعنی کابل مسی و فیبر نوری و پچ کوردها اهمیت زیادی دارد.

انتخاب تجهیزات پسیو شبکه باید به دقت صورت بگیرد تا در سرعت و پایداری شبکه و پهنای باند موثر باشد. تجهیزات پسیو شبکه عیب یابی و توسعه شبکه را آسانتر می‌کند و به طور کلی شامل شبکه و پچ کورد و ترانک نیز می‌شود.

تجهیزات پسیو شبکه نوعی شبکه رایانه‌ای بوده و در آن نود و گره وجود دارد که دارای فرآیند یا عملکرد از پیش تعریف شده است. به طور کلی شبکه‌های پسیو هیچ دستورالعمل خاصی در هر گره ایجاد نمی‌کنند و هیچ رفتار پویایی برای آنها تعریف نمی‌شود.

شبکه‌های پسیو هیچ منبع نیروی الکتریکی ندارند و مثل مقاومت و خازن تشکیل شده‌اند.

انواع تجهیزات پسیو شبکه

شبکه‌های مسی به عنوان تجهیزات برق و شبکه سوپیتا از انواع مهم اما قدیمی تجهیزات پسیو هستند. بارزترین مثالی که می‌توان از این شبکه زد، شبکه تلویزیونی کابلی خانگی است. در شبکه‌های پسیو مسی کابل سیگنال از طریق کابل کواکسیال به خانه متصل می‌شود. از دست دادن قدرت سیگنال مهمترین مشکل این نوع از شبکه محسوب می‌شود به طوری که ارائه دهند کابل‌های تقسیم شده هستند و به چندین تلویزیون هدایت می‌شوند. قدرت سیگنال در شبکه‌های مسی بسیار کم است.

شبکه فیبر نوری پسیو نوع جدیدتری بوده و از فیبر نوری به جای کابل کواکسیال استفاده می‌کند. به طور کلی بسیاری از تجهیزات پسیو شبکه برای پشتیبانی از انواع مختلف توپولوژی شبکه هستند.

مهمترین تجهیزات پسیو شبکه

حال قصد داریم مهمترین تجهیزات پسیو شبکه را بررسی کنیم.

به عنوان محفظه که سرور و متعلقات آن را در خود جای می‌دهد، رک سوپیتا می‌باشد، مثلاً روتر و مودم و سوئیچ در این بخش قرار می‌گیرند. واحد اندازه‌گیری هر رک یونیت است. رک‌ها معمولاً در سایزهای 6 الی 42 یونیت ارزیابی می‌شوند به طوری که در عرض‌های 60، 80 و 100 و در عمق‌های 45 و 60 در مدل‌های دیواری بوده و همینطور عمق‌های 60 الی 120 برای رک‌های ایستاده هستند. رک‌ها قسمت‌های مختلفی دارند و به قسمت‌های مختلف آن متعلقات گفته می‌شود مثلاً سینی‌های ثابت و متحرک در این تجهیزات وجود دارد که سبب جداسازی بخش‌های مختلف می‌شود. همینطور بخش‌هایی اعم از بلانک پنل‌ها، پاور ماژول‌ها و کنترل کننده دما نیز وجود دارد و یک سری لایت‌های پنل و درب‌های شیشه‌ای نیز دارد.

پچ پنل: پچ پنل‌ها یک پنل مخصوص هستند که از آن برای پچ کردن یا متصل کردن استفاده می‌شود و در کابل کشی ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه دارای تعدادی سوکت مخصوص است. پچ پنل‌ها از مهمترین تجهیزات پسیو شبکه محسوب می‌شوند به طوری که به کمک یک اتصال مشخص زیرساخت لازم را فراهم می‌سازند. کار اصلی پچ پنل‌ها، اتصال یک نود به شبکه است و همینطور می‌توان شبکه‌های ارتباطی را به نقطه‌ای که نود مورد نظر نصب شده وصل کرد.

پچ پنل‌ها قطعه‌ای مستطیلی شکل هستند به طوری که روی آنها تعداد مشخصی پورت شبکه وجود دارد و در داخل رک قرار می‌گیرد. این قطعه یک سامانه کابل کشی محسوب می‌شود و در ساختمان‌ها و محوطه‌های مختلف استفاده می‌شود.

خرید ترانکینگ با قیمت مناسب برند سوپیتا

پچ کورد بخش ضروری در تجهیزات پسیو شبکه

پچ کوردها معمولاً در پروژه‌های کابل کشی عمومی استفاده می‌شود و شامل برپایی یک اتصال سریع بین بخش‌های ثابت کابل کشی شده با تجهیزات اکتیو هستند. پچ کوردها مهمترین تجهیزات برای سرعت انتقال داده در یک شبکه محسوب می‌شوند و طول آنها بسیار مهم است. در پروژه‌های کابل کشی، معمولاً تعداد پچ کوردهای استفاده شده بسیار زیاد است به طوری‌که از نظر اطمینان و پایداری عملکرد نیز به تایید رسیده‌اند.

تجهیزات پسیو شبکه بدون پچ کوردهای استاندارد هیچ فایده‌ای ندارند. پچ کوردها در دو نوع با محافظ یا بدون محافظ طراحی می‌شوند و هر یک بسته به شرایط پروژه اجرا می‌شوند.

اتصالات مهم تجهیزات پسیو شبکه

اگر بخواهیم لیست مهمی از تجهیزات پسیو شبکه را اعلام کنیم، می‌توان کانکشن ماژول را گزینه مهمی در نظر گرفت. کانکشن ماژول بخشی از سیستم‌های اتصال هستند و برای سربندی از کابل‌های شبکه مسی استفاده می‌شود. کانکشن‌ها به عنوان اتصال دهنده در یک شبکه کامپیوتری محسوب می‌شوند و نام دیگر آنها کی استون جک است. این اتصالات در سرعت شبکه‌های کامپیوتری بسیار تاثیرگذار هستند و کیفیت و مرغوبیت زیادی دارند.

به طور کلی کانکشن‌های مسی در مدل بندی‌های مختلف اجرا شده‌اند و کارایی بالایی نیز دارند. این اتصالات یک ویژگی منحصر به فرد دارند و آن هم اینکه سربندی آسان و بدون نیاز به آچار مخصوص کابل داشته و پشت آن نیز از ست‌های قفل شو مخصوص استفاده شده‌است که کابل شبکه را به خوبی نگه‌داری می‌کنند. این اتصالات در شرایط 90 درجه نیز سرعت و کارایی شبکه را حفظ می‌کنند.

مورد بعدی سیستم‌های اتصال در تجهیزات پسیو شبکه است و که مشهور به پلاگ هستند. پلاگ‌ها کمک می‌کنند تا کابل شبکه برای سربندی مستقیم با تجهیزات اکتیو آماده شوند. پلاگ‌ها دارای یک سری آی‌پی‌های مخصوص هستند و در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شوند.

خرید داکت با قیمت مناسب برند سوپیتا

سایر تجهیزات پسیو شبکه

کیستون یا پریز شبکه برای اتصال کابل شبکه به تجهیزات دیگر استفاده می‌شود کیستون‌ها در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شوند. نوع کاربری در انتخاب کیستون بسیار مهم است در غیر این صورت شبکه با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود و می بایست موقعیت کیستون را سنجید. کیستون‌ها درجه بندی‌های مختلفی دارند و هر یک بر اساس موقعیت پروژه تعیین می‌شوند.

ترانک و داکت محفظه‌های پلاستیکی هستند و مثل کانال‌های مخصوص برای عبور کابل استفاده می‌شود. هدف از خرید ترانک و داکت این است که از آشفتگی جلوگیری شود و نظم لازم برقرار شود. به طور کلی این دو محفظه شباهت زیادی باهم دارند و تنها تفاوتی که برای آنها دیده می‌شود که ترانکینگ‌ها فضای بیشتری برای عبور کابل دارند و همینطور شرایط نصب پریز را خواهند داشت. داکت‌ها پهنای کمتری را پوشش می‌دهند اما از داکت قرنیزی به دلیل زیبایی آن می‌توان به عنوان بخشی از دکور داخلی هم استفاده کرد.

سوکت شبکه معمولاً شامل 8 پین است و دو نوع متد برای آن راه اندازی شده است و شامل رنگ بندی مختلفی بوده و در 8 رشته سیم در نظر گرفته می‌شود. سوکت‌ها به سوئیچ یا روتر و یا پچ پنل متصل می‌شود. اینطور که مشخص است سوکت‌ها از نظر کاربرد در تجهیزات پسیو شبکه بسیار پر اهمیت هستند.

بخش اصلی نود شبکه، فیس پلیت بوده که محلی است که از کیستون‌ها نگه‌داری می‌کند و کیستون‌ها در آن نگه‌داری می‌شود. کادرها در تجهیزات پسیو شبکه نقش نگهدارنده فیس پلیت را برعهده دارند و در دو سبک توکار و روکار ساخته می‌شوند. اقلام توکار درون ترانک قرار می‌گیرند و مدل‌های روکار نیز به کیستون باکس وصل می‌شوند.

مدیریت کابل در تجهیزات پسیو شبکه به چه صورت است؟

به عنوان کلام پایانی در خصوص تجهیزات پسیو شبکه دوست داریم در خصوص شرایط مدیریت کابل صحبت کنیم. مدیریت کابل‌ها معمولاً در دو نوع افقی و عمودی صورت می‌گیرد. البته که هر یک از دو نوع افقی و عمودی از نظر اجرا با هم فرق دارند. مدل‌های افقی می‌بایست در حد فاصل پچ پنل و سوئیچ قرار بگیرند و همانطور از نامشان مشخص است برای مدیریت پچ کوردها استفاده می‌شود و سبب می‌شود که پچ کوردها در یک محل مشخص جمع شوند.

در واقع پچ کوردها جلو آمده و مانع از بسته شدن در رک می‌شود. از سوی دیگر مدیریت کابل عمودی برای رک‌های ایستاده استفاده می‌شود و شرایط متراکم سازی را فراهم می‌شود به طوری که کابل‌های ورودی به داخل رک تا پشت پچ پنل متصل می‌شوند. در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که فضای جلو و عقب رک دیگر درگیر حجم زیادی از کابل نبوده و دسترسی خوبی برای آن ایجاد می‌شود.اگر می‌خواهید بدانید ترانکینگ چیست و چه تفاوتی با داکت دارد در مطلب دیگری به این مطلب اشاره شده است که به شما پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *