باکس کف خواب چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

چکیده‌ای از مطالب

یکی از تجهیزات برق و شبکه سوپیتا که بسیار کاربردی است باکس کف خواب می‌باشد. باکس‌ها دارای ابعاد گوناگون هستند که استفاده از هر مدل آن به مکانی که قرار است در آنجا نصب شوند بستگی دارد. باکس کف خواب در دو شکل چهارگوش و دایره تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این باکس به دلیل آنکه در داخل زمین جایگذاری می‌شود به باکس دفنی نیز شهرت دارد. اصولا در مکان‌های بزرگ که نیاز به تعداد زیادی کلید و پریز می‌باشد از این باکس‌ها استفاده می‌شود. برای خرید تجهیزات شبکه به سایت جنرال کنترل سری بزنید.

باکس کف خواب چیست؟

باکس کف خواب به جعبه‌ای گفته می شود که مختص قرار‌گیری تعداد زیادی کلید، پریز و سوکت و‌‌‌‌…. می‌باشد. این جعبه به شکل گرد و چهارگوش بوده و جنس آنها از پلاستیک یا فلز است. این باکس‌ها دارای ابعاد متعدد و ظرفیت‌های گوناگون بوده و جنس فلزی آن‌ها از استیل ضد زنگ، فولاد گالوانیزه و آلومینیوم است. باکس‌ها اصولا بر‌حسب ارتفاعی که دارند به دو گروه دسته بندی می‌شوند که عبارتند از:

۱_ باکس کف خواب با ارتفاع ثابت: در این نوع از باکس محل قرار گرفتن پریز‌ها ثابت بوده و دو شاخه‌ها به صورت افقی در پریز‌ها قرار می‌گیرند.

۲_ باکس کف خواب با ارتفاع متغیر: قابلیت‌های این باکس از باکس ثابت بیشتر است و به سفارش مشتری ساخته می‌شود. بر حسب استفاده‌ای که کاربر قرار است از باکس داشته باشد پریز‌ها قابلیت تنظیم شوندگی داشته و همچنین دو شاخه به شکل عمودی در  جعبه قرار می‌گیرد. در نوع  باکس سفارشی، محفظه ی قرار گیری پریز‌ها قابل حرکت بوده و این امکان وجود دارد که از کف  جعبه به عنوان دریچه‌ی بازدید استفاده شود.

مزیت‌های باکس کف خواب

از جمله مزیت باکس کف خواب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ سهولت در تعبیه: یکی از مزیت‌های استفاده از این جعبه سهولت در نصب آن می باشد. سیم کشی‌های معمولی به دلیل استفاده از سیم و کابل در متراژ‌های بالا بسیار زمان‌بر هستند.

۲_ مقاومت: استقامت در این جعبه‌ها حرف اول را میزند. آنها در برابر ضربه و آسیب های وارده بسیار مقاوم هستند.

۳_ ابعاد: تنوع در ابعاد یکی از مزیت‌های باکس‌ها در کاربرد بهتر آنها می‌باشد.

۴_ ضد رطوبت: جعبه کف خواب دارای پوشش پی وی سی بوده که همین امر از خطرات برق گرفتگی به واسطه‌ی نشت آب جلوگیری می‌کند.

۵_ استاندارد: این جعبه‌ها از استاندارد بالایی برخوردار بوده و از تکنولوژی روز دنیا در ساخت و طراحی آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین امکان افزایش کلید، پریز، سوکت و….از دیگر مزایای باکس‌ها می‌باشد.

دلایل استفاده و کاربرد‌های باکس کف خواب

از این  جعبه در جهت زیبا‌سازی در محیط‌های ساختمانی استفاده می‌شود. اینکه پریز و کلید‌ها بر روی دیوار‌ها مشاهده نشده و مجموعا در یک جعبه و در کنار هم جای‌گذاری شوند شکیل‌تر و زیباتر می‌باشد. دلیل دیگر استفاده از آنها این است که شاید کارفرما از برقکار تقاضای نصب چندین کلید و پریز را داشته باشد اما به دلیل فضای کم و محدودیت‌ها موجود در محیط برقکار نتواند خواسته‌ی کارفرما را برآورده کند در اینجاست که کاربرد باکس کف خواب به چشم آمده و مشکل گشای محدودیت‌های موجود می‌شود. کاهش هزینه‌ها از دیگر موارد به کارگیری آن‌ها می‌باشد زیرا از مصرف سیم و کابل اضافی جلوگیری کرده و جنبه‌ی اقتصادی بالاتری دارد. همچنین استفاده از باکس‌ها دسترسی به برق را آسان‌تر می‌کند. برای قیمت محصولات دکوراتیو سوپیتا می‌توان با بهره گرفتن از بسیاری از محصولاتی که ما برایشان صفحه قرارداده‌ایم استفاده نمایید.

چه مکان‌هایی از باکس کف خواب استفاده می‌کنند؟

مکان‌هایی که در آنها از این باکس استفاده می‌شود عبارتند از:

مراکز اداری و تجاری

بیمارستان‌ها

شهر بازی‌ها

مراکز آموزشی

مدارس و آموزشگاه‌ها

سالن‌های تئاتر و سینما

تالار‌ها و رستوران‌ها

هتل‌ها و مراکز اقامتی

فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپر مارکت‌ها

سالن‌های همایش و…

انواع باکس کف خواب

همان‌گونه که بیان کردیم این باکس‌ها در دو مدل پلاستیک و فلز موجود می‌باشند که نوع فلز آن شامل استیل، آلومینیوم و گالوانیزه می‌گردد.

باکس استیل: در ساخت این نوع از باکس از ورق استیل استفاده می‌شود. ورق‌های به‌کار گرفته شده در ساخت جعبه‌ها خود به دو گروه دسته‌بندی می‌گردند که با نام استیل بگیر و استیل نگیر شناخته می‌شوند.

استیل بگیر: منظور از بگیر یعنی استیلی که جذب آهن‌ربا می شود زیرا در ترکیب خود دارای آلیاژ آهن می‌باشد.

استیل نگیر: این نوع استیل ترکیب با ورق آلومینیوم بوده و به همین خاطر جذب آهن ربا نمی‌گردد. استیل نگیر دارای کاربرد بیشتر و قیمت بالاتری نسبت به استیل بگیر است.

باکس آلومینیوم: این باکس از ورق آلومینیوم مقاوم شده ساخته می‌شود. برای ساخت این ورق ابتدا شمش‌های آلومینیوم را با درجه حرارت بالا گرم می‌کنند سپس با استفاده از غلتک‌های مخصوص آن را به ورق تبدیل می‌کنند. غلتک را آنقدر بر روی شمش‌های حرارت دیده حرکت می‌دهند تا از ضخامت آن کم شده  و نازک شوند. این ورق‌ها دارای استقامت بالا بوده و به‌صورت رول شده در اختیار شرکت‌های مصرف کننده قرار می‌گیرند.

باکس گالوانیزه: گالوانیزه به ورقی گفته می‌شود که از فلز آهن بوده و یک پوشش از روی بر روی آن قرار گرفته است. به این دلیل که آهن در معرض رطوبت دچار زنگ زدگی نشود آن را با پوششی از عناصر ضد زنگ عایق می کنند تا از زنگ زدن آن پیشگیری شود.

ناگفته نماند جعبه‌هایی که از جنس پلاستیک می‌باشند طرحی شبیه به چوب داشته و برای زیبا‌سازی بهتر است در مکان‌هایی که کف‌پوش آنها از لمینت و پارکت هستند استفاده شود. اگر می‌خواهید بدانید ترانکینگ چیست می‌توانید در مطلب دیگری این مورد را به تفصیل شرح داده‌ایم.

تعداد ماژول های باکس کف خواب

ماژول‌های جعبه‌ی کف خواب دارای تعداد متعددی می‌باشد که عبارتند از:

۱ ماژول

۶ ماژول

۱۲ ماژول

۱۶ ماژول

۲۴ نیم ماژول

مشخصات ظاهری باکس‌ها

باکس‌ها در ۳ رنگ نقره ای، مشکی و بژ موجود می‌باشند.

درب جعبه از استیل ضد زنگ و آلومینیوم است.

روکش باکس‌ها از جنس PVC‌، کارپت، پارکت و… بوده و چهار پایه‌ی آهنی در زیر آنها تعبیه شده است.

برای بسیاری از مطالب در خصوص رک یا تجهیزات و متعلقات رک سوپیتا می‌توانید با مطالعه این مطلب اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، باکس‌های کف خواب به‌عنوان یک عنصر حفاظتی و کلیدی در تجهیزات شبکه، امکان نگهداری و حفاظت از تجهیزات در مقابل عوامل محیطی را فراهم می‌کنند و باعث افزایش عمر مفید و کارایی تجهیزات می‌شوند.

باکس‌های کف خواب یا Floor Box در سیستم‌های برق و شبکه ارتباطی استفاده می‌شوند. این سازه‌ها جهت اتصال دستگاه‌های الکتریکی و شبکه به سیم‌ها و کابل‌های مخفی زیر کف ساختمان طراحی شده‌اند. باکس‌های کف خواب از جنس‌های متنوعی مثل فلزات مقاوم، پلاستیک یا آلیاژهای مختلف ساخته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *