اکسس پوینت

اکسس پوینت چیست و چه کاربردی دارد؟

چکیده‌ای از مطالب

در دنیای مدرن امروز، ارتباطات همگام با تکنولوژی پیش ‌می‌رود. جامعه‌های پیشرو در صنعت و ارتباطات، در تلاشند مسیرهای تعاملی را به شیوه‌های آسان‌تر و با سرعت بیشتر جلو ببرند. اکسس پوینت نقطه عطفی در مسهل نمودن ارتباطات در عصر فناوری بوده که در مقاله امروز، به طور کامل به مفهوم و کارایی آن از جهات مختلف خواهیم پرداخت.

شرکت جنرال  کنترل سوپیتا با سال‌ها  تجربه و کادری حرفه‌ای در زمینه نصب و فروش محصولات برقی، صنعتی و اینترنتی به شما در راحتی کار با تکنولوژی و بهره‌گیری از آن کمک می‌کند.

اکسس پوینت Access Point چیست؟

از مهم‌ترین دستگاه‌های موجود در زمینه اتصال اینترنت می‌توان به اکسس پوینت‌ها اشاره کرد. اکسس پوینت که به اختصار AP نیز نامیده می‌شود، دستگاهی است که به منظور افزایش دامنه و طیف گسترده‌تر اینترنت، این امکان را فراهم می‌سازد با دسترسی به شبکه محلی بیسیم، تعداد بیشتری از کاربران به شبکه متصل شوند.

شبکه‌های بیسیم یا wireless انواعی از شبکه‌های کامپیوتری هستند که ارتباط میان نقاط اینترنتی را بدون سیم یا کابل برقرار می‌کند.

کاربرد اکسس پوینت

اکسس‌پوینت‌ها معمولا در دفاتر یا ساختمان‌های بزرگ اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این به این علت است که کاربران و کارمندان برای استفاده از اینترنت در محیط‌های وسیع و گسترده با مشکل قطعی و عدم دسترسی روبه‌رو نباشند.

اکسس‌پوینت‌ها می‌توانند محدوده تحت پوشش اینترنت محیط را، به طرز قابل توجهی گسترش دهند. از این جهت برای فضاهای باز با دامنه وسیع، مناسب‌ترین گزینه می‌باشند. از دیگر کاربردهای حائز اهمیت اکسس پوینت‌ها، سرعت و کیفیت اتصال بالاست. این کاربرد برای مکان‌هایی که به پهنای باند بالا و سرعت بیشتر نیازمندند ویژگی ارزشمندی خوانده می‌شود.

اکسس ‌پوینت ابزاری قدرتمند و مفید برای ارتقا کیفیت کار بوده که با افزایش تعداد کاربران متصل به اینترنت، آن‌هم به صورت همزمان، ترافیک داده را کاهش می‌دهد. از این رو برای کارفرمایان و صاحبان شرکت‎‌ها مفید واقع می‌شود.

انواع اکسس پوینت

اکسس پوینت‌ها از انواع مختلف در کارایی‌های مختلفی برخوردار هستند. برای آشنایی بیشتر با آن‌‌ها، در ذیل به معرفی هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم:

  • اکسس‌پوینت تجاری یا اینترپرایزری

این دسته از اکسس‌پوینت‌ها در مکان‌های تجاری یا اداری که تعداد زیادی کاربر برای استفاده از اینترنت دارد، مورد استغاده قرار می‌گیرد.

اکسس پوینت‌های تجاری، از نظر ویژگی و قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد از  انواع خانگی خود، پیشرفته‌تر و تخصصی‌تر عمل می‌کند که از طریق رابط کاربر گرافیکی GUI یا خط فرمان، به آسانی مدیریت می‌شوند.

از جمله کاربردهای اکسس‌پوینت‌های اداری می‌توان به دفاتر اداری، فروشگاه‌ها، هتل‌ها و مراکز آموزشی اشاره کرد.

  • اکسس‌پوینت‎‌ پنلی

نام دیگر این دسته از اکسس پوینت‌ها دیواری یا سقفی می‌باشد که به طور معمول داخل دیوار یا سقف نصب می‌شوند.

این دسته از اکسس‌پونت‌ها در دو دسته تک فرکانس و دو فرکانس در بازار  ارائه می‌شوند.ظاهر زیبا و نصب آسان باعث شده در بین کاربران شبکه، به سرعت از محبوبیت بالا برخوردار شود.

اکسس پوینت پنلی، مناسب برای محیط‌هایی با نیاز اینترنت‌دهی نقطه‌ای  و محدود است. بنابراین برای اتاق‌های اداری و منازل کاربرد دارند.

  • اکسس پوینت کنترلی

تنظیمات کنترلی برای امنیت این دسته از اکسس‌پوینت‌ها مانند قابلیت رمزگذاری و آپدیت سازی باعث شده که نسبت به سایر مدل‌ها،  ایمن‌تر عمل کند.

اکسس‌پوینت کنترلی از طریق کنترلر بی‌سیم مدیریت شده که نتیجتا مدیریت آن را با سهولت مواجه کرده است.

این دسته از اکسس‌پوینت‌ها از قابلیت رومینگ پشتیبانی می‌کنند. به این معنا که به کاربران اجازه جابجا شدن میان سرورها را با سوئیچ خودکار می‌دهد.

از اکسس‌پوینت‌های کنترلی می‌توان در کارخانه‌ها و اداره‌هایی با وسعت فراوان استفاده نمود.

  • اکسس پوینت Indoor

ایندور اکسس پوینت‌ها یا اکسس پوینت‌های داخلی برای محیط‌هایی با مساحت کم مانند منازل و آپارتمان‎‌های مسکونی به کار گرفته می‌شوند.

به طور معمول در این دستگاه‌ها از تقویت کننده‌های امواج استفاده می‌شود تا قدرت ان‌ها ارتقا یابد.

  • اکسس پوینت Outdoor

در محیط‌های بدون سقف و فضاهای باز از اکسس‌پوینت‌های خارجی استفاده می‌شود. به این علت که در برابر باد و حرارت مقاومت بالایی دارند.

سوپیتا بهترین ارائه دهنده انواع اکسس‌پوینت‌ها در طرح‌ها و مدل‌های مختلف بوده که با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا ، به شما امکان خرید امن را می‌دهد.

برای خرید ترانکینگ سوپیتا کلیک کنید.

مزایای اکسس پوینت ها

به طور رایج می‌توان 60 کاربر را به طور همزمان به یک دستگاه اکسس پوینت متصل کرد و این یکی از مهم‌ترین مزایای این سیستم‌ها به شمار می‌رود. این سیستم‌ها با پراکندگی و پوشش مناطق گسترده به کمک سازمان‌ها آمده تا در راحتی دسترسی کاربران به صورت چشمگیری تاثیرگذار باشد. انعطاف‌پذیری در قابلیت نصب با توجه به مدل‌های گفته‌شده نیز وجه‌تمایز دیگر اکسس‌ پوینت‌هاست.

معایب اکسس پوینت ها

  • شاید اولین معایب اکسس‌پوینت را بتوان تداخل آن با دیگر دستگاه‎های بی‌سیم مانند تلفن‌ها یا مایکروویو  دانست. این تداخل می‌تواند در مواردی منجر به کاهش سرعت و کیفیت اتصال اینترنت شود.
  • مدل‎‌های پیشرفته اکسس‌ پوینت‌ها می‌تواند هزینه‌بردار باشد. در سازمان‌ها زمانی که نیاز به استفاده از شبکه‌های بی‌سیم افزایش بیابد، طبیعتا نیاز به اکسس پوینت نیز افزایش می‌یابد. بنابراین باید بر اساس بودجه در نظر گرفته شده نسبت به خرید آن‌ها اقدام نمود.
  •   مدیریت و کنترل اکسس پوینت‌ها ممکن است برای افراد غیرحرفه‌ای پیچیده باشد. بنابراین برای تصحیح اکسس پوینت خود نیاز است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

تفاوت اکسس پوینت با روتر

همانطور که گفته‌شد در عصر ارتباطات و با توجه به میزان سروکار داشتن افراد با اینترنت و تکنولوژی، استقبال از اینترنت بی‌سیم نیز به دلیل راحتی و نصب آسان، بیشتر شده ‌است. روتر وایرلس  قادر است اتصال به اینترنت را از یک منبع مشخص شده دریافت نماید سپس بدون نیاز به کابل یا سیم آن را در اختیار کاربران قرار دهد. از طرفی اکسس پوینت نیز  با تامین اینترنت با همین منوال، اما به صورت نقطه‌ای به کاربران اجازه دسترسی می‌دهد.

خرید داکت سوپیتا از شرکت جنرال کنترل

علی‌رغم اینکه هر دو دستگاه در اصل یک عملکرد را دنبال می‌کنند اما دارای تفاوت‌هایی باهم هستند. از نظر قابلیت‌ها، اکسس‌پوینت‌ها تنها می‌توانند وظایف مربوط به اتصال را برعهده بگیرند اما وایرلس روترها، در این مورد گسترده‌تر عمل می‌کنند و مسیریابی نیز در دستور کار آن‌هاست. در مقابل اکسس پوینت‌ها به طور معمول ارزان‎‌تر از وایرلس‌ها می‌باشند..

تفاوت اکسس پوینت با مودم

وظیفه اصلی مودم‌ها، تبدیل سیگنال‌های دیجیتال از تلفن یا فیبر نوری به سیگنال‌های قابل فهم  برای سیستم‌هاست.

هم‌چنین از نقطه نظر قیمت نیز اگر بخواهیم با اکسس پوینت‌ها مقایسه کنیم، مودم‌ها به دلیل داشتن قابلیت‌های بیشتر گران‌تر نیز هستند. در نهایت انتخاب میان اکسس پوینت، مودم و روتر به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. برای انتخاب بهتر و مناسب‌تر، محیط خود رادر ابتدا ارزیابی نموده و به دنبال دستگاهی باشید که محدوده مدنظر شما را به خوبی پوشش دهد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *