معرفی انواع تجهیزات شبکه و کاربرد هرکدام از آن ها

چکیده‌ای از مطالب

یک سری قطعات مهم در واقع تجهیزات برق و شبکه سوپیتا هستند که برای ارتباط دستگاه‌ها در شبکه‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. تجهیزات شبکه هر یک وظیفه خاص خود را دارند که با هم می‌توانند کل شبکه را ساپورت کنند. در این مقاله قصد داریم انواع تجهیزات شبکه را از نظر شکل ظاهری، عملکرد، نوع اجرا و ضرورت مورد بررسی قرار دهیم.

انواع تجهیزات شبکه

اصلی ترین تجهیزات شبکه

اگر بخواهیم تجهیزات شبکه را دسته‌بندی کنیم، برخی در لیست اصلی قرار دارد و برخی نیز ضرورت کمتری دارد:

  • سوئیچ شبکه: سوئیچ‌ها اصلی‌ترین قطعه در شبکه‌ها هستند و وظیفه اصلی که برای سوئیچ‌ها تعریف شده است ارتباط دستگاه‌های داخل شبکه با همدیگر است. در واقع سوئیچ‌ها سبب ارتباط بین دستگاه‌های پرینتر و سرورها را دارند. سوئیچ‌ها قابلیت کدنویسی نیز دارند و در صورتی که به سوئیچ کد داده شود می‌تواند نقش کنترلر را ایفا می‌کند. این سوئیچ‌ها به طور کلی به صورتی طراحی شده اند که عملیات ویلن بندی (VLAN (Virtual Lan را انجام می‌دهند. در صورتی که نیاز به دسته بندی کلاینت‌ها باشد این بخش اهمیت زیادی خواهد داشت. سوئیچ ها انواع مختلفی دارند و شما می‌توانید آن‌ها را بر اساس نیاز خود خریداری کنید.

خرید ترانکینگ سوپیتا با مناسب‌ترین قیمت روز

نوعی سوئیچ پیشرفته نیز طراحی شده است که دارای پورت‌های بیشتری است و شرایط اتصال با فیبر‌نوری را دارد و مبرهن است که قیمت گرانتری به نسبت مدل‌های معمولی دارد.

سوئیچ‌ها می‌توانند ارتباط بین چندین شبکه را فراهم سازند و به این ترتیب سرعت ارسال اطلاعات بر سرعت دستیابی تاثیری نخواهد گذاشت. سوئیچ‌ها در انتقال دیتاها و تقسیم پهنای باند تاثیر زیادی دارند و شرایط خوبی را شامل می شوند.

سوییچ شبکه برای ارتباط داخل شبکه

  • روترها: روترها تا حد زیادی مشابه با سوئیچ‌ها عمل می‌کنند اما معماری روتر در برقراری ارتباط بین دو شبکه بسیار زیاد است و به طور کلی اینترنت لازم برای شبکه را برعهده دارد . روتر دستگاهی است که بسته‌های داده‌ای را به مقصد مناسب می‌رسانند و شرایط اتصال به اینترنت فراهم می‌شود. داده‌ها معمولاً بین چندین دستگاه در شبکه بوده و از دستگاهی به سمت اینترنت نیز ارسال می‌شوند. روترها یک آدرس آی‌پی مخصوص به دستگاه‌های شبکه ارائه می‌دهند تا عملیات دریافت یا ارسال داده‌ها به دقت صورت بگیرد. روترها بسته‌های ارسالی و دریافتی را به مقصد صحیح خود می‌رسانند. در واقع به این ترتیب هیچ بسته‌ای در مسیر گم نمی‌شود. امروزه برای اتصال چندین دستگاه به یکدیگر نیاز به روتر است حتی اگر اینترنت نداشته باشید باز هم روتر می‌تواند اثربخشی خوبی بین تلفن همراه و شبکه محلی داشته باشد و اشتراک گذاری محتوا صورت می‌گیرد.
روتر

مبدل‌های مورد نیاز در تجهیزات شبکه

مبدل فیبر‌نوری یکی از مهم‌ترین تجهیزات شبکه محسوب می‌شوند. روش کار مبدل فیبر‌نوری به این صورت است که از کابل‌های مسی استفاده شده و یک سیگنال نوری تحویل گرفته می‌شود و سپس عملیات تبدیل به سیگنال نوری نیز شکل می‌گیرد و از طریق فیبر‌نوری شرایط انتقال فراهم می‌شود. سمت دیگر در انتهای فیبر‌نوری، گیرنده‌هایی وجود دارد که مبدل فیبر‌نوری را دریافت می‌کنند و در نهایت مبدل را به سیگنال مسی برمی‌گردانند.

سوکت یا کانکتور فیبر‌نوری از دیگر تجهیزات شبکه محسوب می‌شود و برای اتصال فیبر‌نوری با سایر تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد این سوکت ها به طور کلی از مبدل‌های ضروری برای تجهیزات شبکه محسوب می‌شوند.

کانکتور‌ها در مدل‌های مختلفی طراحی و عرضه می‌شود. مثلاً کانکتور سوکت در شبکه برای کابل‌های cat  استفاده می‌شود. این کانکتورها برای اتصال کامپیوتر با ادوات شبکه هستند و به طور کلی به تجهیزات وصل می‌شوند.

پریز شبکه یا کانال شبکه بخش دیگری از تجهیزات شبکه محسوب می‌شود و نقطه پایانی جریان ترافیک ارتباطات بین پردازی را شامل می‌شود. کانکتورها به نوعی ترمینال برق نیز نامیده می‌شود و اتصالاتی هستند که از پیچ‌های نگهدارنده در آن استفاده می‌شود. این بخش برای اتصال دو سیم به هم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل کواکسیال از دیگر تجهیزات شبکه محسوب می‌شود و در لیست موارد سخت‌افزاری است و نقش اتصال‌دهنده را ایفا می‌کند. همین‌طور آنتن بی‌سیم نیز وجود دارد که در افت سیگنال و کم شدن سیگنال نقش جبران کننده دارد. این کابل‌ها امواج فرستنده و گیرنده را افزایش می‌دهند.

خرید داکت با کیفیت در فروشگاه جنرال کنترل سوپیتا

تجهیزات شبکه تکمیلی

بخش دیگری از تجهیزات شبکه وجود دارد که نقش تکمیلی را ایفا می کنند مثلاً:

پچ پنل: پچ پنل در واقع قطعه‌ای به شکل مستطیل بوده و معمولاً کنار سوئیچ قرار می‌گیرد. این پنل‌ها برای جمع‌آوری کابل‌ها مورد استفاده قرار گرفته و کابل‌ها را مرتب می‌کنند. وظیفه اصلی پچ پنل‌ها این است که کابل‌های شبکه و تجهیزات شبکه را بهم وصل می‌کنند و از اتصال مستقیم جلوگیری می‌کنند. به طور کلی پچ پنل‌ها قطعاتی مستطیلی شکل هستند و روی آن به تعداد مشخصی پورت شبکه وجود دارد. این پنل‌ها در زمان کابل کشی شامل چندین سوکت شبکه می‌شوند.

پچ پنل‌ها در رک شبکه قرار می‌گیرند و بر اساس سطح نیاز شبکه و همین‌طور تعداد آتی کلاینت‌ها ممکن است که تعداد پچ پنل‌ها در رک اصلی متغیر باشد و به این ترتیب همه کابل‌های کشیده شده شبکه را به کل ساختمان وارد می کنند. در هر صورت این پنل‌ها ارتباطات شبکه‌ای را رشد داده و منسجم‌تر می‌کنند.

پچ پنل

 

رک شبکه چیست؟

رک شبکه در واقع به یک محفظه گفته می‌شود که سوئیچ و روتر و سرور و پچ پنل و کابل‌های شبکه را در خود جا می‌دهد. همه این تجهیزات باید در یک مکان امن نگهداری شوند و شامل اندازه‌های استانداردی می‌شوند. یکی از محصولاتی که برای استعلام قیمت آن می‌توانید از سایت ما استفاده نمایید رک سوپیتا می‌باشد که خرید آن را هم میسر کرده ایم.

عرض یک رک معمولاً 19 اینچ ارزیابی شده است و بر اساس سایز استاندارد مشخص می‌شود. به طور کلی رک‌ها مهم‌ترین تجهیزات شبکه هستند و به نوبه خود نقش یک عضو حیاتی را ایفا می‌کنند. رک‌ها از شبکه‌های خانگی تا شبکه‌های حرفه‌ای نیاز بوده و سبب می‌شود که سیستم‌های کابل‌کشی سازمان یافته‌ای صورت بگیرد.

رک شبکه از تجهیزات شبکه نگهداری می‌کند و شرایط کاری ایمن و بهینه و منظم را فراهم می‌سازد. بدون استفاده از رک و پچ پنل معمولاً شبکه با آسیب‌های جدی همراه است.

وقتی از رک شبکه استفاده شود تجهیزات شبکه فضای کمتری را ایجاد می‌کنند و این موضوع در اداره‌ها و سازمان بسیار اهمیت دارد. رک‌ها سبب محافظت فیزیکی از شبکه شده و امنیت تجهیزات را افزایش می‌دهد و از سرقت نیز جلوگیری می‌کند.

رک‌ها در مدل‌های دیواری و ایستاده عرضه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین مزایای رک شبکه ماژولار بودن آن است به طوری که بر حسب نیاز متعلقات مختلفی را شامل می‌شود و می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع رک

تجهیزات شبکه بدون کارت شبکه معنایی ندارد

کارت شبکه اجازه می‌دهد که دستگاه به شبکه مرکزی وصل شود و انواع تجهیزات پسیو شبکه نیز کاربردهای بسیاری دارند. و همینطور ارتباط دستگاه به دیگر را فراهم می‌سازد. برای ارتباط دستگاه‌ها با هم نیاز به کارت شبکه است. کارت شبکه سبب سرعت اتصال بالای اینترنت می‌شود و همینطور ارتباط قابل اطمینانی را فراهم می‌سازد از سوی دیگر دستگاه‌های جانبی نیز می‌توانند به پورت‌های مختلف کارت شبکه وصل شوند. کارت‌های شبکه دیتاها را بین کاربران به اشتراک در می‌آروند. کارت شبکه نیاز به پیکربندی مناسب دارد.

معمولاً کارت شبکه کامپیوتری روی مادربورد تعبیه شده است و شبکه بدون کارت نمی تواند کار کند.

تعریف درست از اکسس پوینت در شبکه

اگر بخواهیم نگاهی تخصصی‌تر به تجهیزات شبکه داشته باشیم، اکسس پوینت‌ها بخش مهمی محسوب می‌شوند به طوری که در یک شبکه کابلی اکسس پوینت نقش ارتباطی مهمی دارد. اکسس پوینت‌ها سبب برقراری ارتباط بین کامپیوتر به یک سوئیچ می‌شود. اگر شبکه وایرلسی باشد نیاز به اکسس پوینت بوده و در صورتی که شبکه کابلی باشد نیاز به سوئیچ خواهد بود.

در تجهیزات شبکه مودم و روتر بسیار مهم هستند اما اکسس پوینت‌ها نیز نقش مهمی را در عمر مفید تجهیزات شبکه ایفا می‌کنند. اکسس پوینت‌ها در شبکه دستگاه‌ها را به LAN وصل می‌کنند و سبب می‌شود که وایرلس به بخش‌های بیشتری گسترش یابد و در نهایت کاربران متصل به شبکه نیز بیشتر می‌شوند. اکسس پوینت به صورتی طراحی می‌شود که 60 اتصال به صورت همزمان را فراهم می‌سازد و به این ترتیب موقعیت اجرایی بسیار خوبی دارد. در تجهیزات شبکه اکسس پوینت‌ها بسیار پر اهمیت هستند. معمولاً در بین انواع تجهیزات شبکه، اکسس پوینت‌ها مربوط به ساختمان‌ها و دفاتر بزرگ بوده و با کابل‌های اترنت به روتر متصل می‌شوند.

تجهیزات امنیتی شبکه Security Appliances

تجهیزات امنیتی در شبکه نقش بسیار حیاتی دارند. آنها برای محافظت از داده‌ها، سیستم‌ها و اطلاعات در برابر حملات و تهدیدهای مختلف به‌کار می‌روند. این تجهیزات شامل انواعی از دستگاه‌ها و سیستم‌ها می‌شوند که به صورت فعال یا پاسیو مشکلات امنیتی را شناسایی، پیشگیری و مدیریت می‌کنند.

یکی از تجهیزات امنیتی مهم، فایروال است که به‌صورت سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. فایروال‌ها کنترل دسترسی به شبکه را مدیریت کرده و حملات مخرب مانند نفوذهای ناخواسته را مسدود می‌کنند.

تجهیزات دیگر از جمله آنتی‌ویروس‌ها، آنتی‌اسپم‌ها و سیستم‌های تشخیص و جلوگیری از نفوذ (IDS/IPS) نیز موارد حیاتی هستند. آنتی‌ویروس‌ها و آنتی‌اسپم‌ها به‌صورت نرم‌افزاری عمل می‌کنند و به تشخیص و مهار ویروس‌ها و پیام‌های ناخواسته کمک می‌کنند. همچنین، سیستم‌های IDS و IPS به‌صورت هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته، حملات را شناسایی کرده و در صورت لزوم، جلوی آنها را می‌گیرند.

از تجهیزات امنیتی دیگر می‌توان به VPN‌ها (شبکه‌های خصوصی مجازی) و دیواره‌های هوشمند (Next-Generation Firewalls) اشاره کرد که امکان ارتباط امن و محافظت از داده‌ها را فراهم می‌کنند.

این تجهیزات به‌صورت یک تیم مجازی از سیستم‌ها و نرم‌افزارها عمل کرده و شبکه را در برابر حملات داخلی و خارجی محافظت می‌کنند. استفاده از تجهیزات امنیتی موثر، موجب افزایش اعتماد کاربران به شبکه و کاهش ریسک حملات و نقض امنیتی می‌شود.

کلام آخر

هر یک از تجهیزات شبکه چه سخت افزاری و چه نرم افزار بر اساس موقعیت پروژه تعیین می شوند اما برخی از آنها مانند سوئیچ و مودم اصلی و ضروری بوده و برای همه پروژه ها عمومیت دارند و می بایست به دقت اجرا و استفاده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *